Фото

Боке. Думки про боке. Типи боке з прикладами

Ця стаття дуже сильно наповнена суб’єктивними думками . Поставтеся з терпінням і розумінням.

Боке. Думки про боке. Типи боке з прикладами

Боке. Думки про боке. Типи боке з прикладами

Боке – це «характер» зображення поза зоною фокусування, його інтенсивність, вплив на загальний знімок. Грубо кажучи, це те, як розмито зображення поза зоною фокусування. Термін «розмито» не зовсім технічний, але як можна більше підходить для опису того, що відбувається із зображенням не в зоні фокусування. Зображення «розмивається» начебто художник взяв і перемішав фарби.

При фокусуванні камера робить різким тільки ті об’єкти, на яких сфокусувався об’єктив . Всі інші об’єкти в кадрі стають не різкими. При чому, об’єкти можуть бути дуже сильно розмиті , або розмиті зовсім трішки. Зазвичай, на знімку чітко видно зону, в якій об’єкти різкі. Таку зону можна виміряти в ширину (глибину).

Боке. Приклад. Зверніть увагу на «паперову» зжужмленість малюнка в верхньому лівому кутку.

Боке. Приклад. Зверніть увагу на «паперову» зжужмленість малюнка в верхньому лівому кутку.

За ширину цієї зони відповідає ГРИП об’єктива – Г Лубіна Р езко І зображалися П ространство. Англійська аналог DOF. Боке пов’язано безпосередньо з зоною нерізкості, яка є зворотною стороною ГРИП. Тому, впливаючи на ГРИП, можна об’єктивно вплинути і на боці.

Глибина різкості. ГРИП. DOF.

Глибина різкості. ГРИП. DOF.

За інтенсивність (силу) розмиття (боке) відповідають наступні параметри:

  1. Фокусна відстань об’єктива. Чим більше фокусна відстань об’єктива – тим простіше домогтися розмиття заднього фону, збільшити ступінь розмиття.
  2. Світлосила об’єктива. Чим більше відносний отвір (чим менше число F), тим простіше можна домогтися сильного розмиття зображення в НЕ зоні різкості і збільшити кружечки нерізкості поза зоною ГРИП.
  3. Вид отвору діафрагми. Зазвичай, діафрагма при закритті не може залишатися такою ж круглою, як при повністю відкритому стані. Це пов’язано з обмеженою кількістю пелюсток діафрагми . При закритих діафрагмах замість дисків (кружечків, кругляшки) в зоні нерізкості з’являються багатокутні фігури.
  4. Дистанція фокусування. Чим ближче положення фокусер до МДФ (мінімальної дистанції фокусування), тим сильніше буде розмиття. Тому, навіть на «темний» об’єктив можна отримати гарне розмиття, знімаючи предмети великим планом, коли об’єктив сфокусований настільки близько, наскільки це можливо. Проведіть експеримент, візьміть свій кутовий об’єктив (або будь-якої іншої), вимкніть автоматичне фокусування, встановіть МДФ і спробуйте зняти якусь дрібницю, наприклад, вазон, чашку чаю. Потім подивіться на зону нерізкості, вона буде сильно розмита.
  5. Оптична схема об’єктива, яка, власне і формує незвичайний візерунок для кожного об’єктива окремо. Особисто я вважаю хорошою оптичною схемою з приємним боке, схему типу Sonnar. Але зараз просто море інших хороших об’єктивів з незрозумілими многолізновимі схемами і приємним боке. Оптична схема деяких об’єктивів, наприклад, таких як Nikon AF DC-Nikkor 105mm 1: 2 D Defocus Image Control , має спеціальне кільце для контролю боке.
  6. Частково впливає розмір матриці. Просто, з одним і тим же об’єктивом для однієї і тієї ж композиції (компонування кадру) з різною величиною матриці буде різна дистанція фокусування, тому, і інтенсивність розмиття вище. Більш детально в розділі про Кроп-Фактор .
  7. Задній і передній план. Дуже важливо, щоб було розуміння, що малюнок розмиття залежить від того, що буде розмиватися . Яскраві поодинокі джерела світла зазвичай перетворюються в світяться диски, а однорідний фон в м’яку пластичну кашу.

Можна, звичайно, ще використовувати софт фільтри, градієнтні, точкові фільтри для розмиття.

Об’єктивно можна говорити тільки про диски в зоні нерізкості , їх величину, тип, форму. Ці диски я називають «кругляшками». Диски мають особливість – перехід від світлої внутрішньої частини до більш темною зовнішньої частини. Боке, в якому диски мають маленьку ширину окантовки зазвичай називають «риб’ячою лускою».

Диск в зоні нерізкості. 200мм, F4.5. Не кроп.

Диск в зоні нерізкості. 200мм, F4.5. Не кроп.

Форма світлового плями (диска) дуже сильно залежить від форми діафрагми . Якщо максимальна діафрагма практично всі фікс об’єктиви дають рівну «дірочку» діафрагми . При закритті діафрагми , її пелюстки утворюють різноманітні візерунки. Найчастіші – це гайки, циркулярні пилки , прямокутники, квадрати. Форму можна зробити самому . Нижче наведено знімок звичайних 7-ми вугільних гайок.

 Гайки в боке. 7-ми кутники.

Гайки в боке. 7-ми кутники.

Які типи боке бувають?

Зазвичай, в західній літературі виділяють два типи боке : голлівудське (Hollywood Style Bokeh) і кремове боке (Creamcheese Bokeh). Поділу на ці два типи я майже ніде не зустрічав на просторах СНД, але, я дотримуюся такої простої градації.

Голлівудське боке з дисками (кружечками) в зоні нерізкості

Голлівудське боке з дисками (кружечками) в зоні нерізкості

Голлівудське боке (Hollywood Style Bokeh) – боке, в якому яскраво виражені світяться кружечки (диски) в зоні нерізкості. При чому, це можуть бути і не кружечки, а прямокутники, зірочки, все, що завгодно . Чому голлівудське? Тому, що в голлівудських фільмах дуже багато знято вечірніх і нічних сцен в такому стилі боке. Наприклад, у фільмі «Міцний горішок» на 1:05:00 і у всьому фільмі диски нерізкості мають дуже сильно витягнуту вертикальну еліпсоїдну форму. Взагалі, просто сходіть в кінотеатр і поспостерігайте за зоною нерізкості, знайдете для себе дуже багато корисних висновків.

 Приклад звичайного голлівудського боке. Знято на Nikon 50mm F1.8D AF .

Приклад звичайного голлівудського боке. Знято на Nikon 50mm F1.8D AF .

Кремове боке – на відміну від голлівудського, покликане робити розмиття справжнім «розмитим» методом, без яскравих різноманітних кругляшки. Пр цьому розмиття стає по консистенції як крем. Я завжди згадую солодкі еклери, коли думаю про кремове боке. Кремового боке досягти досить складно, тому, що всі крапки в зоні нерізкості намагаються перетворитися на знімку в світяться диски. Одиниці об’єктивів можуть виробляти даний кремове боке. Власне, приклад такого боке нижче.

Приклад кремового боке.

Приклад кремового боке.

У чистому вигляді кремове боке дуже складно зустріти, переважно всі фотографії з яскраво вираженим боке мають голлівудський або змішаний стиль.

Боке без обробки при МДФ. Слабо вгадати на якій полтинник знято?

Боке без обробки при МДФ. Слабо вгадати на якій полтинник знято?

Двоїння, троїння ліній

Дуже часто, можна зустріти думки на кшталт «зображення троит, двоїть». Це означає, що боке має неприродний вигляд, при якому частини предметів у зоні нерізкості роздвоюються. Це може бути досить небезпечно, наприклад, коли розмита рука людини через «двоїння» отримує по 6-10 пальців візуального обману.

Вплив боке на загальний знімок. Боке перетворює руки в руки в гіпсі.

Вплив боке на загальний знімок. Боке перетворює руки в руки в гіпсі.

Боке грає величезну роль в макрофотографии і портретної фотозйомки

Боке дуже важливо для макро фотографії, так як там майже завжди йде зйомка на межах можливості об’єктива і дуже маленька МДФ, то ГРИП теж, дуже маленька, а значить інтенсивність боке дуже висока.

Боке для портрета – це ціла окрема наука. В основному, все зводиться до того, щоб не приділяти акцент заднього фону, а виділяти лише тільки сам портрет людини. Поспостерігайте за художником.Я недавно бачив, як малює художник мій портрет, він на своєму полотні малював тільки моє обличчя і плечі, зовсім не приділяючи уваги зовнішній обстановці. А адже я сидів на тлі строкатою рослинності парку. У підсумку на полотні вийшов тільки мій плечової портрет без якихось зайвих деталей. Художник тільки злегка розтушовувати олівець на білому аркуші для додання обсягу. Власне, фотографи за допомогою «правильного» боке намагаються виділити тільки самої людини, а всі зайві «розтушувати, перетворити в кашу, кисіль». Нижче наведено портрет, на якому боці має яскравий голлівудський стиль, і акцентує частина уваги глядача саме на строкатому контрастному тлі кругляшки. У той же час, контрастні диски нерізкості додають свою родзинку в знімок.

Портрет з яскраво вираженим розмиванням далекого плану. Знято на Nikon D700 і об'єктив Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8

Портрет з яскраво вираженим розмиванням далекого плану. Знято на Nikon D700 і об’єктив Nikon AF Nikkor 85mm 1: 1.8

Особистий досвід

Часто, при перегляді фотографій, наприклад на http://500px.com/ можна побачити тільки саму роботу об’єктива, боке об’єктива, але аж ніяк не роботу фотографа. Якісна оптика з «неповторним» боке може сильно розслабити фотографа і той почне знімати будь-яку дрібницю з красивим розмитим фоном і отримувати «шедеври». Я іноді сам страждаю такою недугою, так як мені доводиться знімати приклади фотографій для оглядів на Радожіве, а тому, за звичкою я починаю знімати в подібному close up стилі на весіллях, фотосесіях і т.д.

Приклад незвичайного приємного боке, знято на Canon EOS 350D і радянський об'єктив Юпітер-8

Приклад незвичайного приємного боке, знято на Canon EOS 350D і радянський об’єктив Юпітер-8

Яке правильне боке?

Немає «правильного боке». У кожного свої смаки. Комусь подобається кручене боке Біотаров, кому-то класичне боке з телевик 80-200. Але, якщо вже виходити з життя, то боке має бути таке, як бачить людське око. Я провів експеримент , на пірсі біля моря я дивився на нічне місто. Місто весь був у вогнях. Я підняв перед собою вказівний палець і сфокусувався на ньому. Побіжно я намагався вловити диски нерізкості від міста в дали. Те, що я побачив мене шокувало, я бачив кругляшки, але вони всі були в якихось рваних смугах, вм’ятини. Щось схоже на боці «очі» на знімку нижче:

Подоба «людського» боке. Боке людського ГАЛАЗ.

Подоба «людського» боке. Боке людського ГАЛАЗ.

Звичайно, така картинка (як вище) багатьом не сподобається. Якщо ж брати « натуральне боке «, то мені подобається візерунок від тіней дерев на траві. Це не зовсім боке, але щось дуже схоже і натуральне. При цьому диски нерізкості мають плавний тоновий перехід (облямівку). Ось, за що я говорю:

Боке можна легко реалізувати програмно. Для цього існує мільйон і ще один плагін для програм обробки. Але, Радожіва не спеціалізується на статтях про ПО.

У гонитві за боке

Багато людей купують дзеркальні камери заради того, щоб робити фотографії з гарним боке. Часто все фотографування зупиняється на фотографуванні «кругляшки» і інтерес до фотографії згасає. Я не рекомендую дуже сильно женуться за боке. Так, боке має відповідати Вашим смаком, але воно не повинно бути головним на Вашій фотографії. Я дуже часто керуюся одним правилом: якщо на фотографії Ви дивіться тільки на боці – значить фотографія невдала. Боке, це свого роду та сторона медалі, яку ніхто не повинен бачити. Я знімаю досить багато, і ще жоден клієнт мені не поставив питання про боке, ні висловився за його «красу» або «кремового». Похвала завжди виражається словами на кшталт «ух як красиво, незвично». Люди (НЕ фотографи) дивляться на знімок, на себе на знімку, для них важливіше зовсім інші цінності, а боке залишається лише методом для фотографа, нашої маленької таємницею і панацеєю.

Боке може бути і справді брудним від брудних лінз об’єктива, щодо цього у мене є окрема стаття « бруд на боці «.

Боке за допомогою светосильного півгривні

Боке за допомогою светосильного півгривні

Об’єктиви і ще раз об’єктиви

В інтернеті прийнято вести дві основні війни – різкість об’єктивів і боке (він же малюнок) об’єктивів. Враховуйте, що малюнок об’єктива дуже сильно буде залежати від тієї сцени, яка розмивається цим самим об’єктивом. Для боке починаючі фотографи часто використовують полтиники ( фікс об’єктиви з 50mm фокусної відстані). Боротьба за краще боке полтиника – це ціла епопея. Якщо говорити за себе, то спочатку мені подобалося грубе «Не кошерне» боке Nikon 50mm F1.8D , потім більш рівною і плавне Nikon 50mm F1.2 AI-S MF .

Хто звернув увагу на боці?

Хто звернув увагу на боці?

Приклади фотографій з яскраво вираженим ефектом боке

Ефект боке дуже легко отримати під час зйомки на малих дистанціях фокусування. При цьому навіть з найпростіших об’єктивів можна вичавити сильне розмиття далекого плану. Ефект боке сильно проявляється під час макрозйомки. Нижче показані мої знімки на різні фотоапарати з різними об’єктивами:

Висновки:

Боке – цікава особливість під час створення фотографій, пов’язана з поняттям глибини різкості. Все, що не потрапило в зону різкості, можна назвати ‘боке’. Дуже складно судити про якість боке, так як це сильно суб’єктивний фактор .