Фото

Мультиекспозиція що це таке і як з нею працювати?

Мультиекспозиція – це просто багаторазова експозиція одного і того ж кадру. При мультиекспозиція матриця або плівка експонується кілька разів. Якщо говорити вже зовсім просто – то камера «фотографує» кілька разів, а в результаті виходить всього лише одне зображення, при цьому всі окремі фотографії поєднуються на одній. Як це виглядає – дивіться в прикладах.

Мультиекспозиція що це таке і як з нею працювати

Мультиекспозиція що це таке і як з нею працювати

При створенні знімка за допомогою ефекту мультиекспозиція сама чергу експозицій (чергу фотографувань) дійсно повторюється для одного і того ж знімка на касеті плівки. У цифровій фотографії як такої «чистої» мультиекспозиція бути не може, так як вихідним продуктом кожного знімка є цифровий файл із зображенням. Але в той же час мультиекспозиція на цифрових камерах реалізована програмно і досягається майже такий же ефект як і на плівці, а іноді куди краще або гірше. У цифрових камерах мультиекспозиція реалізована за допомогою об’єднання декількох знімків в один, При цьому камера може вносити чи не вносити деякі корективи в накладення зображення. У даній статті більше порушена саме мультиекспозиція на цифрові камери, тому що досвіду роботи з плівкою у мене просто немає.

Витримка при мультиекспозиції

Для плівки потрібно було розраховувати витримку для загального підсумкового кадру більш складно, ніж для кожного кадру окремо. Якщо на плівку просто зробити кілька знімків з нормальною, для кожного з них окремо, експозицією, то підсумкове зображення для мультиекспозиція буде переекспонований (пересвічене). Тому, кожен окремий кадр на плівці в серії кадрів для мультиекспозиція потрібно було робити з урахуванням експоніроанія плівки іншими знімками. Також, на плівці можна було робити МЕ по негативу або позитиву. У цифровій фотографії все набагато простіше – Ви робите потрібно кількість знімків з нормальною експозицією (для кожного кадру окремо), а камера після последенего знімка просто об’єднує їх в готове зображення.

Мультиекспозиція (МЕ) на ЦЗК (ціфрозеркальних камерах)

Багато сучасних камер мають таку функцію, наприклад, я користувався МЕ на моїх камерах Nikon D90 , D80 , D200 , а ось на крихті Nikon D40 мультиекспозиція просто немає. Дешевші камери, на подобу моїх Nikon D90 , D80 , мають можливість робити Мультиекспозиція тільки по двом або трьом знімкам. Більш просунута Nikon D200може робити знімок в режимі мультієкспозіціі з 10 окремих знімків. Під час роботи режиму мультиекспозиція камера буде сповіщати Вас відповідним індикатором на дисплеї або в видошукачі – на камерах Никон – це іконка з накладенням двох знімків-прямокутників. Мультиекспозиція в будь-який момент можна відключити, якщо було зроблено не все кількість знімків в режимі мультиекспозиція, то камера просто збереже їх окремо . Якщо Мультиекспозиція провести повністю, то підсумковим зображенням буде тільки один знімок. Досить дивно, що камера може зберегти знімок з Мультиекспозиція в форматі RAW, спливає питання, а який же це RAW (сирі дані з матриці) якщо камера сама «зшивала» одне зображення з інших.

Проблемою нектоторих ЦЗК камер є той факт, що мультиекспозиція відключається автоматично через певний час . На моїх Nikon D90 , D200 , D80 мультиекспозиція відключається через 30 секунд. Цей недолік не дозволить мені, наприклад, зняти один кадр міста в МЕ вранці, а другий ввечері, для створення цікавого ефекту. В цьому плані плівкові камери і МЕ за допомогою ПО (програмного забезпечення, за типом Photoshop) куди ефективніше. Хоча, можна схитрувати і скористатися функцією накладення знімків в камері , правда не всі камери це вміють. Тоді, можна знімати що завгодно і коли завгодно без режиму МЕ, а потім накладати кадри один на одного.

Кількість кадрів в мультиекспозиції

Взагалі, мультиекспозиція вимагає мінімум 2 кадри, тому вона і «мульти» – «багато». Максимум необмежений. Але за допомогою відеокамер, зазвичай коштує обмеження кількості кадрів для створення мультіекспозіціонного кадру. Для Nikon зазвичай це 3-10 кадрів. Кількість кадрів якраз є перевагою перед програмним методом, так як кожну фотографію в Photoshop доведеться додавати в МЕ-кадр вручну, а камера зробимо все сама.

Мультиекспозиція з великої кількості кадрів

Мультиекспозиція з великої кількості кадрів

 

Мультиекспозиція за допомогою комп’ютера

Ефект мультиекспозиція може бути дуже легко реалізований в графічному редакторі. Метод дуже простий, потрібно зробити кілька кадрів, які потрібно об’єднати в один, а потім за допомогою шарів і їх прозорості, накласти один на одного. При чому графічний редактор дозволить більш гнучко контроліроавать накладення, акценти та інші параметри на фотографії. Ще однією перевагою методу створення знімка з Мультиекспозиція – це можливість створення мультиекспозиція з будь-якої кількості знімків із збереженням оригіналів. Можна навіть зробити МЕ зі старих знімків, з яких Ви і не планували робити МЕ-знімок. При створенні мультиекспозиція на камері, камера не зберігаються вихідні окремі кадри, за допомогою яких створювалася мультиекспозиція.

Для чого можна використовувати МЕ?

  1. Для створення цікавих художніх кадрів, різного роду цікавих картинок і т.д., про це нижче.
  2. Для зменшення шумів і кращої опрацювання колірної насиченості.

У овновном Мультиекспозиція використовують для створення дуже незвичайних, дійсно високо-художніх фотографій, фотографій з непростою ідеєю або незвичайної картинкою. Щоб розкрити всю можливість МЕ потрібно трохи обміркувати кадр, придумати ідею – просто об’єднати два кадри і отримати «цукерку» не вийде. Також, МЕ можна використовувати для зменшення шумів і більшої опрацювання квітів – цим користуються фотографи пейзажисти. Особисто я коригую кольору, ББ , рівень шуму і інші важливі параметри в основному в RAW конверторі, і рідко використовую МЄ для пейзажів.

Основні прийоми використання мультиекспозиція

  1. Проста мультиекспозиція одного і того ж предмета – можна використовувати для:

а) дублювання предмета, розмноження його в кадрі. Будь-які ефекти при зміні одного і того ж предмета в кадрі.

б) створення ефекту руху, а також створення так званих motion-picture. Наприклад, можна використовувати Мультиекспозиція для створення в кадрі ефекту руху Місяця, машини або будь-якого рухомого об’єкту в кадрі. Єдиним недоліком є ​​той факт, що кожне зображення може бути напівпрозорим.

Для створення художніх підкладок або накладень на основний об’єкт в кадрі.

Мультиекспозиція однієї і тієї ж сцени з різними дистанціями (точками) фокусування.

Це дуже популярний прийом. Камера повинна бути зафіксована на одному і тому ж місці, звичайно, це роблять за допомогою штатива. Предмет зйомки в кадрі теж не повинен зміняться. Робиться кілька знімків в режимі МЕ на одному і тому ж фокусній відстані, діафрагми, витримці і ІСО – різниця тільки в точці фокусування. В результаті виходить «казковий» ефект.

На форумах професіонали називають такі знімки «мультиками» через те, що з’являється якийсь незвичайний мультяшний ефект. Якщо цікаво, то подібні «казкові», повітряні ефекти також можна отримати, якщо використовувати монокль для зйомки. Особисто я не завжди зможу відрізнити монокль від МЕ такого роду.

Перший знімок з 2-х в серії мультиекспозиція. Фокусування по передньому об'єкту

Перший знімок з 2-х в серії мультиекспозиція. Фокусування по передньому об’єкту

 

Після першого знімка, переводимо дистанцію фокусування в інше положення, і фокусуємося з іншого предмета.

Другий знімок з 2-х в серії мультиекспозиція. Фокусування по задньому об'єкту

Другий знімок з 2-х в серії мультиекспозиція. Фокусування по задньому об’єкту

 

Після чого камера об’єднує обидва знімки в один. На обличчя характерний ефект.

Даний метод можна модифікувати багатьма способами, наприклад, першим знімком (підкладкою) може служити нормальна фокусування по об’єкту, а другим знімком (накладенням) служити знімок максимально расфокусированного простору навколо того ж об’єкта, для цього досить перевести кільце фокусування в максимальне або мінімальне положення.

Мультиекспозиція з накладанням на підкладку максимально расфокусированного зображення

Мультиекспозиція з накладанням на підкладку максимально расфокусированного зображення

 

Мультиекспозиція однієї і тієї ж сцени з однієї і тієї ж точкою фокусування, але різним фокусною відстанню.

Цей ефект більш відомий просто як «гра зумом». Робиться також просто – в режим МЕ робиться кілька знімків зі штатива одного і того ж предмета і з однаковою точці фокусування і на однакових налаштуваннях, але з різним фокусною відстанню. Коротше, ми просто крутимо кільце масштабування і паралельно робимо знімки в МЕ. В результаті виходить знімок, такий як нижче. Подібний ефект можна отримати за допомогою довгої витримки – наприклад видеркі в 30с, де 15 секунд кадр експонується на широкому куті об’єктиву, а решта 15 секунд на довгому кінці об’єктива – головне різко збільшити або зменшити зум. Є і модифікації з зумом, коли акцент робиться на плавному його зміні.

Перший знімок при мультиекспозиція з різними фокусними відстанями

Перший знімок при мультиекспозиція з різними фокусними відстанями

 

Потім просто змінюємо фокусна відстань об’єктива, наводити на різкість в потрібному місці зображення і робимо наступний кадр в серії знімків МЕ.

Останній знімок при мультиекспозиція з різними фокусними відстанями

Останній знімок при мультиекспозиція з різними фокусними відстанями

 

У проміжку між 50мм і 24мм було зроблено ще 8 знімків в режимі мультиекспозиція на камеру Nikon D200 і об’єктив Tamron 17-50mm F / 2.8 XR Di II LD Aspherical (IF) , після чого камера надала ось такий результат:

Мультієкспозіція по 10 знімках зі зміною фокусної відстані

Мультієкспозіція по 10 знімках зі зміною фокусної відстані

Мультиекспозиція з різними витягами

Наприклад, можна таким чином робити нічний портрет зі спалахом. Перший знімок в серії мультиекспозиція робиться зі штатива зі спалахом на короткій витримці , після чого людина йди з кадру, і робиться другий кадр з довгою витримкою для правильного експонування задньої сцени. При такому методі буде добре видно і сама людина і гарненькі задні вогні. Цей же ефект, в принципі, можна отримати в режимі роботи спалаху Slow Sync.

Особистий досвід

Взагалі, МЕ – це творчий процес, інших хитрощів і приймемо фотографування з МЕ можна придумати дуже багато, я описав основні. Мультиекспозиція я майже завжди використовую зі штатива . Без штатива створення «казкового» ефекту, ефекту з зумом дуже складно домогтися. З МЕ в реальному житті працюю мало, в силу специфічного жанру фотографії, тому приклади в даній статті варто розглядати саме як приклади МЕ і деякі можливості МЕ. А ще за допомогою МЕ можна створювати кадри в стилі «лайтпейнтінг», наприклад, ось такі .

Творчий процес в мультиекспозиція. Різниця в зображенні при різних діафрагмах

Творчий процес в мультиекспозиція. Різниця в зображенні при різних діафрагмах

 

Висновок:

Мультиекспозиція – відмінний інструмент в руках фотографа, але як і будь-яким іншим інструментів, МЕ потрібно навчитися користуватися. Деякі фотографи витрачають все своє життя, щоб стати майстрами в фотографії, зробленої за допомогою МЕ. МЕ в основному базується на ефекті накладення знімків один на одного , у багатьох камерах є навіть окрема функція для МЕ, а якщо такої функції немає, то МЕ легко реалізується за допомогою шарів в графічному редакторі. Використовуючи МЕ можна створити досить цікаві і незвичайні фотографії.