Фото

Спалах і високі значення світлочутливості ISO

Існує чудова рекомендація з управління значенням світлочутливості ISO. Звучить вона приблизно так ‘Намагайтеся завжди знімати на мінімальних значеннях ISO ‘. Але іноді у цього правила можуть бути винятки.

Спалах та значення ISO

Спалах та значення ISO

Високі значення світлочутливості ISO зазвичай потрібні, коли потрібно зняти щось без смаза в поганих умовах освітленості. Якщо це стосується зйомки людей, то зазвичай знімати нижче 1/60 секунди просто неможливо, пов’язано це з тим, що людина в кадрі зазвичай рухається, камера в руках ворушиться, і за час довгої витримки знімок виходить змазаним.

Під умовами з поганою освітленістю я розумію приблизно такі, при яких з максимальною діафрагмою вашого об’єктива і з максимально допустимим прийнятним значенням ISO потрібно витримка довше 1/60 секунди. Це таке моє суб’єктивне визначення. Наприклад, для слабкої камери звичайні вечірні домашні умови з включеними лампами вже є поганими.

Іноді просто неможливо отримати потрібний знімок з короткою витримкою і низьким значенням ISO. В такому випадку можна:

  1. Максимально відкрити діафрагму. Але практично завжди відкриття діафрагми мало рятує ситуацію. Наприклад, коли я знімаю на светосильние зум-об’єктиви, то я можу мати у своєму розпорядженні числом F не менш F2.8, це пов’язано з обмеженням зум-об’єктивів . Що стосується фіксів, то з їх допомогою можна розташовувати числом F1.2 і F1.4, але при таких діафрагмах стає дуже маленькою ГРИП та дуже сильно зростають помилки фокусування, також сильно втрачається оперативність при зйомці за допомогою фікс об’єктива.
  2. Підвищити ISO. При підвищенні ISO, після певного значення рівень шуму стає критичним, а фотографії непридатними для використання.
  3. Скористатися спалахом. Але спалах часто ‘вбиває’ атмосферу фотографії, робить зайві тіні, відблиски і ефект червоних очей.

Багато фотографів при використанні спалаху встановлюють мінімальну ISO, тим самим домагаються абсолютно безшумною картинки. З одного боку такий принцип має свою логіку, адже навіщо високі значення ISO, якщо є спалах? Але в більшості випадків фотографії в умовах з поганою освітленістю виходять з не пропрацював дальнім планом. Це пов’язано з тим, що спалах добре підсвічує тільки ближні предмети при зйомці . Грубо кажучи, спалах підсвічує тільки те, що знаходиться в зоні фокусування. Багато фотоапарати при розрахунку потужності спалаху орієнтуються по дистанції фокусування до об’єкту, яка розраховується за допомогою процесора об’єктива. На все інше елементи в кадрі спалаху плювати.

Поясню, що таке не опрацьований (втоплений, вбитий) дальній план на прикладі нижче:

Фото зі спалахом. Задній фон (дальній план) весь темний, що не проекспоновані. А передній навпаки, яскраво виділений. Це створює своєрідне жорстке зображення.

Фото зі спалахом. Задній фон (дальній план) весь темний, що не проекспоновані. А передній навпаки, яскраво виділений. Це створює своєрідне жорстке зображення.

Нижче наведено приклад того ж знімка без спалаху:

 Фото без спалаху на високих ISO. Картинка більш жива, з проробленим далеким і переднім планом.

Фото без спалаху на високих ISO. Картинка більш жива, з проробленим далеким і переднім планом.

Добре, коли можна обійтися звичайним підняттям ISO і відключити спалах. Але в багатьох випадках все ж доводиться використовувати спалах. Щоб зберігати пророблений задній план можна просто підвищити значення ISO при включеній спалаху. Це дозволить отримати добре проекспоновані за допомогою спалаху об’єкт в зоні фокусування і більш-менш збалансований, що не втоплений задній план.

Фото зі спалахом. Людина в фокусі добре підсвічений спалахом, а через те, що використовувалося ISO 640 дальній план виявився теж розпізнаваним.

Фото зі спалахом. Людина в фокусі добре підсвічений спалахом, а через те, що використовувалося ISO 640 дальній план виявився теж розпізнаваним.

 

Відбувається такий ефект через те, що при роботі зі спалахом при поганих умовах освітленості зазвичай використовуються витримки від 1/60 секунди до 1/200 секунди. При таких витягах не допускається смаз при зйомці з рук. Приклад: якщо фотографувати на ISO 100 і 1 / 60c зі спалахом, то світло від далекого плану не зможе добре відобразитися (проявитися) на фотографії. У той же час, якщо підняти ISO до 800 одиниць, при тій же 1/60 секунди і включеної спалаху світла від далекого плану потрапить в 8 разів більше, що дозволить сильніше його проявити.

Також зйомка зі спалахом на високих ISO дозволяє:

  • Економити енергію акумуляторів спалаху, так так як імпульси спалаху стають менш потужними
  • Спалах менше перегрівається, довше працює
  • Відстань роботи спалаху збільшується при піднятті значення ISO
  • При роботі на відображення від стін і стелі сильніше проявляється ефект заповнення спалахом

Я знімаю зі спалахом в автоматичних режимах (TTL, Авто без TTL ) в режимі пріоритету діафрагми (А, AV) і в ручному режимі (М) на ISO 500 – ISO 1000, щоб отримати приємну картинку і уникнути сильних шумів.

Приклад фото зі спалахом на високих ISO. Якби я знімав на низькому ISO, то клоун вийшов би на чорному тлі.

Приклад фото зі спалахом на високих ISO. Якби я знімав на низькому ISO, то клоун вийшов би на чорному тлі.

 

Коли сам задній фон чорний, тут вже мало що допоможе. Якби моя воля, то я б все знімав без спалаху, це цікавіше, вимагає більше навичок і майстерності при фотографуванні, більш светосильние об’єктиви, кращі показники камери при роботі на високих ISO. Зовнішній спалах , встановлена на камеру, вбиває всі перераховані достоїнства. А ось системи освітлення на виносних спалахах мені до душі. Але практично завжди при замовленні зйомки в умовах з поганою освітленістю, перше питання, яке задають люди, звучить так: ‘чи є у Вас спалах?’. Часом складно пояснити людині, що знімки без використання спалаху можуть набагато краще передати атмосферу, бути більш емоційними, м’якими, художніми. Та й в ряді випадків просто нерозумно використовувати спалах.

Особистий досвід

При зйомці із зовнішнім спалахом для себе я роблю невелику хитрість. Коли зовнішній спалах на камері вимкнена, я намагаюся повернути головку спалах право, або в сторону особи, це мені завжди нагадує, що без спалаху, а люди не так пильно дивляться на те, що спалах під час клацання затвора НЕ моргає. Взагалі, робота зі спалахом вимагає певної тонкості, і при роботі зі спалахом існують дуже багато обмежень, незручностей і т.п. Я навіть ніколи не замислювався, що багато знімаючи зі спалахом ставлять мінімальне значення ISO, тому і вирішив написати деякі думки з цього приводу. Я раджу провести власні експерименти при зйомці в умовах з поганою освітленістю зі спалахом і різними значеннями ISO.

Висновки

Прийом зйомки зі спалахом на високих значеннях ISO використовується дуже часто. Для кожної камери потрібно обчислити свій поріг ISO, який дозволяє отримувати мало гучну картинку зі спалахом.