Бізнес

Як скласти бізнес-план: від введення до оформлення

Як скласти бізнес-план: від введення до оформлення

Як скласти бізнес-план: від введення до оформлення

Зміст

  1. Потрібен чи ні бізнес-план для підприємця-початківця?
  2. Замовити бізнес-план або писати самому?
  3. Що таке бізнес-план по суті?
  4. Як написати бізнес-план: покрокова інструкція;
  5. Як скласти бізнес план для малого бізнесу самому: зразок основних розділів;
    • Маркетингова частина;
    • Виробнича частина;
    • Організаційна частина;
  6. Фінансування або як розрахувати бізнес-план;
  7. Оцінка ризиків;
  8. Як скласти бізнес-план самому для сільського господарства?

 

  • Аналізуєте бізнес-ідеї для початківців з мінімальними вкладеннями і при знаходженні привабливою доходите тільки до половини її вивчення в подробицях? Далі йде неможливе для вас?
  • Придумали відмінний варіант для створення власного проекту, але не можете просунутися далі планів?
  • Є прекрасна версія для вас в якості індивідуального підприємця, але не вистачає грошей, і ви не знаєте, хто їх вам може дати?
  • Не можете знайти для вашої бізнес-ідеї інвесторів?
  • Вам відмовили в банківському кредиті, який ви хотіли взяти в цілях розвитку свого підприємства?

Швидше за все, у вас труднощі з бізнес-планом. Чи то з його написанням, чи то з розумінням, що це таке і для чого він потрібен. Власне, нічого особливого в цій проблемі немає. Для підприємців різного рівня підготовки, досвідчених або початківців, які мають профільну економічну освіту або тих, хто володіє своєрідним талантом до певного виду діяльності, написання бізнес-планів може викликати утруднення. І справа не тільки у відсутності досвіду або специфічних знань, як це робиться. Головна складність в розумінні, що це таке в принципі.

Потрібен чи ні бізнес-план для підприємця-початківця?

Найчастіше у тих, хто тільки вступає на шлях підприємництва та створює з нуля власний проект, існує стійка думка, що написання бізнес-плану можна відкласти «на потім», робити це тільки тоді, коли такий документ буде потрібно для взяття кредиту або інших цілей. Тобто його вважає певною «зобов’язалівкою» для ситуацій спілкування з банками та інвесторами. А якщо завдання отримання позики не стоїть прямо зараз, то і бізнес-план може почекати.

Така думка в корені помилкова, вона позбавляє підприємця можливості бачити перспективи свого проекту і не дозволяє всебічно оцінити його потенційні ризики, навіть якщо це «нехитре» підприємство з вирощування бройлерів в домашніх умовах. Такий підхід загрожує неприємностями в майбутньому і, відповідно, може вести до загибелі всього проекту.

Наявність бізнес-плану дозволить не тільки побачити всю картинку, він вирішує ряд завдань для власника або того, хто намагається реалізувати ідею. Він показує:

  • перспективи і потенціал проекту;
  • можливі «тонкі місця»;
  • в якому напрямку потрібно рухатися для розвитку;
  • скільки часу і коштів знадобиться для втілення ідеї і її просування.

І, головне, бізнес-план здатний підказати, що проект нежиттєздатний або малодоходний. Тобто він не дасть зробити помилку і витратити даремно час і заощадження.

Замовити бізнес-план або писати самому?

Існує й інший підхід, який зараз в моді у підприємців «середньої руки». До речі, їм іноді «грішать» і успішні бізнесмени, власники великих динамічно розвиваючих і прибуткових підприємств. Вони замовляють складання бізнес-планів профільним компаніям, які практикують такий вид послуг. Варіант, звичайно, допустимий. Але в більшості випадків замовник отримує об’ємний документ на сто сторінок, де абсолютно не відбиваються особливості саме його бізнесу, незрозумілий і занадто загальний.

Природно, деякі розрахунки специфічного характеру, дослідження ринку, складання прогнозів можна доручити сторонній компанії, де це зроблять на професійній основі. Однак тільки власник бізнесу або людина, яка знає його зсередини, здатний повністю і всебічно його описати, проаналізувати перспективи та можливі проблеми, а також показати у вигідному плані для отримання інвестицій. Він зможе це зробити настільки конкретно і з прив’язкою до компанії, що тут відразу буде зрозуміло, про який бізнес йдеться, який у нього реальний потенціал і «проблемні місця», що можна зробити для їх мінімізації та подібне. Саме такий формат найбільш приваблює інвесторів.

Що таке бізнес-план по суті?

Цей документ необхідний для розуміння цілей, завдань, напрямків розвитку і необхідних витрат на створення і розвиток будь-якого проекту, починаючи від відкриття магазину розливного пива з нуля, закінчуючи глобальним, де планується організувати федеральну мережу роздрібних гіпермаркетів. Варто врахувати, що у бізнес-плану є кілька різновидів, які безпосередньо залежать від того, для кого він призначений:

  • складений для внутрішнього користування або ж для себе, в разі попередньої оцінки власної бізнес-ідеї;
  • спрямований на зовнішнього користувача або «оцінювача» проекту.

У другому варіанті мова йде про отримання фінансування. Тут бізнес-план пишуть для:

  • кредитних організацій і банків з метою укладення угод про позики;
  • державних структур та чиновників, від яких залежить виділення коштів з бюджету, що можна отримати для розвитку бізнесу;
  • потенційних інвесторів, які можуть бути зацікавлені у вкладеннях в ідею;
  • різних фондів і організацій, які видають гранти.

У першому варіанті особливу увагу потрібно приділити аналізу потенційних ризиків і загроз для розвитку проекту. У другому обов’язково має бути присутня презентаційна складова, яка показує перспективи і конкурентні переваги. Також тут важливо оформлення документа, наявність всіх стандартних підрозділів, фінансових розрахунків і додатків з візуальними матеріалами (графіками, таблицями і т. П.)

Порада: при написанні бізнес-плану в будь-якій версії ні в якому разі не можна прикрашати дійсність. Варто пам’ятати, що для виконання будь-якого проекту може знадобитися в два рази більше грошей і в три – часу, ніж спочатку здавалося. Подана в ключі «все чудово і немає ніяких загроз» ідея викличе у потенційного інвестора тільки роздратування і обурення безграмотністю підприємця, що склав такий документ. Для самого ж ініціатора проекту це загрожує однобоким баченням, що в подальшому може призвести до негативних наслідків.

Як написати бізнес-план: покрокова інструкція

Кожен проект, будь-то задумка відкрити перукарню з нуля або інтернет-магазин подарунків, обов’язково є «своє обличчя», особливості, специфіка. Крім того, вони відрізняються регіональною приналежністю, нюансами асортименту товарів або послуг, аудиторією клієнтів, на яку розраховані. Не можна все їх «втиснути» в будь-яку стандартну схему.

Порада: не завантажуйте з інтернету готовий бізнес-план, навіть відповідний за видом діяльності, з метою його використання для себе. Ви можете взяти кілька із запропонованих на профільних ресурсах і, ретельно їх проаналізувавши, прийнявши за основу, написати свій, оригінальний і такий що повністю відповідає вашому проекту.

Цей документ повинен повністю відповідати на три основні питання:

  • чого я хочу домогтися?
  • як я планую це зробити?
  • що мені для цього потрібно?

Якщо якийсь із зазначених моментів розкритий не повністю, дається невиразна відповідь, залишаються недомовленості – документ вимагає доопрацювань, він не ефективний.

У бізнес-плану існує кілька обов’язкових розділів:

  • титул (назва, адреса, контакти, зміст);
  • введення (короткий опис і резюме);
  • маркетингова частина (аналіз ринку і його перспектив стосовно проекту, потенційні загрози і ризики, а також інструментарій, який буде задіяний для того, щоб з ними впоратися);
  • огляд ринку і конкурентів;
  • виконавці проекту та можливі партнери;
  • бізнес-модель або розрахунок доходів і витрат;
  • фінансовий прогноз і існуючі показники (для діючих проектів);
  • загрози і ризики для розвитку проекту (всі з можливих) і сценарії їх подолання;
  • розрахунок використання коштів на запуск, розвиток або модернізацію, а також джерела надходжень;
  • додатки (сюди входять всі ключові документи, а також матеріали, що допомагають зрозуміти вашу ідею до кінця).

Врахуйте, що бізнес-план, спрямований на зовнішнього користувача, не може бути занадто коротким або без будь-якого з цих розділів. Як правило, його обсяг становить 30-40 аркушів. У версії «для себе» деякі пункти можна виключити.

Якщо деякі розділи зрозумілі практично кожному підприємцю, то є й такі, що можуть викликати чималі труднощі.

Особливу увагу необхідно приділити першим двом-трьом сторінкам, що йдуть після титульної, так званому введенню. Це головне, що дозволить представити свою ідею як інвесторам, так і самому власнику бізнесу. Деякі експерти рекомендують писати введення в самому кінці, вже після того, як все проаналізовано, підраховано, викладено в фактах і цифрах. Але є й інша думка. З розділу «введення» слід починати. І воно більш правильно в випадках з підприємцями-початківцями, тільки створюють з нуля свій проект. Саме при написанні введення, резюме свого майбутнього або тільки//////// стаючого на ноги бізнесу, його власник або ініціатор може зрозуміти, які перспективи існують у його ідеї, яким вона схильна до ризиків, чи є у неї потенціал прибутковості, що може вийти в результаті, скільки буде потрібно вкладень і чи є перспектива знайти ці гроші. Природно, початковий варіант можна буде правити і робити таким, як необхідно, щоб зацікавити потенційного інвестора, якщо бізнес-план пишеться для цієї мети. Але приступати до документа потрібно з цього розділу. Вона дасть розуміння і повну картину.

Що потрібно висвітлити у введенні для новостворюваного проекту:

  • яким видом діяльності ви плануєте займатися;
  • яка ваша цільова аудиторія (майбутні клієнти);
  • скільки потрібно грошей для запуску і подальшої реалізації проекту;
  • звідки будуть братися кошти;
  • яка планується виручка за перші півроку / рік роботи (в залежності від специфіки проекту);
  • основні приблизні фінансові показники (його рентабельність, дохід, прибуток);
  • форма (організаційно-правова), кількість залучених співробітників, партнери.

При діючому бізнесі цей розділ потрібно писати з урахуванням існуючих даних і показників.

Як скласти бізнес план для малого бізнесу самому: зразок основних розділів

Стандартний бізнес-план складається з декількох основних розділів, в яких відображаються різні аспекти проекту. Фінансова частина як би підсумовує все, що викладено раніше. Саме в описових главах ми представляємо свою ідею, даємо їй всебічний аналіз і показуємо, якими шляхами та інструментами ми плануємо її реалізовувати.

Маркетингова частина

У багатьох початківців бізнесменів і навіть тих, хто вже має певний досвід, серйозні труднощі викликає написання розділу, присвяченого маркетингу. Не зовсім зрозуміло, що в ньому має бути і де взяти дані з порівняльного аналізу ринку. Питання, які вимагають відображення в цій частині документа:

На який товар або групах, послуги ви плануєте зосередитися. Тут слід зупинитися на наступних моментах:

  • де продукт використовується;
  • які потреби покупців ви будете задовольняти;
  • в чому переваги вашого продукту і чому він буде затребуваний;
  • на які групи клієнтів ви орієнтуєтеся;
  • як ви будете доносити ваш товар / послугу до покупця;
    які мінуси має ваш продукт, і яким чином ви плануєте їх мінімізувати;
  • ваше УТП або унікальна торгова пропозиція.

На останньому пункті потрібно зупинитися докладніше. Варто враховувати, що по справжньому унікальних продуктів на сьогодні практично не існує. Вірніше, вони є, але їх одиниці. До того ж інноваційна ідея, якій ще просто немає на ринку, вимагає для розробки грошей, часу і знань. Історію успіху можна писати не тільки з новим iPhone, як легендарний Стів Джобс. Взявши за основу вже існуючий товар, послугу або продукцію, і додавши до неї своє унікальна торгова пропозиція, можна завоювати ринок. У чому може полягати УТП:

  • в сервісному обслуговуванні;
  • в якості сервісу і його розмаїтті;
  • в системі лояльності;
  • в форматі продажів.

Тобто це зовсім не обов’язково унікальність самого продукту, навпаки, найчастіше УТП створюється саме на «околотоварной» базі. Якщо ж ви сприймаєте це поняття як нижчу, ніж у конкурентів, ціну, то ви помиляєтеся. Наприклад, ви вирішили побудувати свій бізнес в сфері сільського господарства і займатися відгодівлею бичків на м’ясо в домашніх умовах. Планувати підкорення ринку, занижуючи ціну і ставлячи цифру набагато менше, ніж у конкурентів, в корені невірно. Тим самим ви можете систематично недоотримати прибуток і стати збитковим підприємством. Крім того, демпінг не завжди доцільний і в плані боротьби за клієнта. Це може викликати у покупця сумніви в якості продукції. Набагато ефективніше знайти «свого» споживача і організувати для нього такий супутній сервіс, що ваша цінова політика, де вартість товару буде середньоринкової або навіть вище, буде для нього виглядати виправданою.

Порада: розробляючи власне унікальна торгова пропозиція, виходите з передумови, що ви можете дати своєму покупцеві такого, чого немає у ваших конкурентів. Є величезна кількість цілком успішних бізнесів, що будуються саме на такому принципі. Це може бути концепція підбору асортименту для магазину, орієнтування на певну цільову аудиторію клієнтів, якість або екологічна чистота продукції і багато іншого. Головне, не тільки розробити і сформулювати УТП, а й продумати інструменти, які зможуть його донести до споживача.

Який ваш ринок збуту. У цій частині маркетингового розділу слід описати:

  • який сегмент рику ви хочете охопити в плані географічного положення;
  • на який тип покупця ви орієнтуєтеся.

Цей розділ може викликати складність у підприємця, який не має досвіду успішних продажів в минулому. Ґрунтуватися тут слід на розумних припущеннях і аналізі роботи конкурентів. Також варто переглянути інформацію про подібні вашому проектах і шляхи їх реалізації.

Визначаючи тип свого клієнта або малюючи його портрет, потрібно враховувати наступне:

  • стать, вік і сімейний стан;
  • місце проживання;
  • соціальне становище і рівень доходів;
  • рід занять і захоплення.

Створивши своєрідний збірний образ цільової аудиторії для свого продукту, можна приступати до підрахунку кількості майбутніх клієнтів. Для цього потрібно взяти географію охоплення і можливе число жителів, які підходять під профіль ЦА.

Щоб визначити потенційні обсяги споживання вашого товару, слід враховувати регулярність і періодичність попиту на них (природно, то, що купується щодня, і те, що купується раз в п’ять років, буде кардинально відрізнятися і за форматом пропозиції, і за алгоритмом просування на ринок, і по багатьом іншим аспектам). Також необхідно брати до уваги коливання попиту (сезонність, зміна платоспроможності споживачів, модні тенденції, суперництво всередині товарної групи між аналогами та подібне, характерне для вашого продукту).

В цей розділ бізнес-плану входить і аналіз конкурентів. Алгоритм опису можна будувати на:

  • перерахування компаній, які працюють у вашому сегменті;
  • те, які відмінні характеристики їх послуг / товарів;
  • шляхах, які вони використовують для просування своєї продукції;
  • їх ціновій політиці;
  • нюансах, як розвивається їх бізнес.

Особливу увагу потрібно приділити найближчим по географії і асортименту конкурентів.

Також тут потрібно вказати, якими способами ви будете реалізовувати свої переваги. Цьому моменту потрібно присвятити окремий, хай і невеликий, підрозділ. У нього можуть входити відповіді на наступні питання:

  • яким чином ви плануєте організувати збут;
  • що будете робити для інформування клієнтів про ваш вихід на ринок;
  • який формат реклами ви оберете (або обійдетеся без цього інструменту);
  • як будете формувати свою цінову політику.

У заключній частині маркетингового розділу бізнес-плану варто дати попередній прогноз обсягу продажів за будь-який період. Як правило, краще брати рік з помісячною або поквартальною розбивкою.

Порада: досить часта помилка початківців підприємців в тому, що вони занадто перевантажують подробицями і деталями цю частину бізнес-плану. Це зрозуміло, вони хочуть досконально описати свої дії, які приведуть їх до успіху, і цим довести потенційному інвестору перспективність свого проекту. Робити цього не потрібно. Для більшої переконливості можна використовувати додатки – діаграми, схеми, графіки, які візуалізують і наочно покажуть ваші потенційні можливості. Саму ж суть маркетингової частини бізнес-плану краще викласти на 2-3 аркушах.

Виробнича частина

Не варто плутати її з виробничим процесом, думаючи, якщо ви будете займатися торгівлею або надавати послуги з розрахунку земельного податку для юридичних осіб, то вам цей розділ не знадобиться, це невірно. Тут викладається вся інформація про конкретний проект. Для цього потрібно відповісти на наступні питання:

  • які будуть застосовуватися технології, формати і способи реалізації проекту;
  • які буде використано виробничі потужності (офіс, торгове приміщення, обладнання, складські майданчики, транспортні засоби, сировина, товари, матеріали та інше, що має значення для проекту);
  • хто буде притягнутий (і чи буде) в якості співробітників, партнерів, постачальників і подібне).

Як своєрідний підсумок можна додати коротку кошторис, яка ніколи видаткову частину. Краще робити її в динаміці, з розбивкою на періоди (місяць / квартал).

Кошторис потрібно оформити у вигляді таблиці, де можуть бути присутніми такі графи:

  • закупівля основних засобів;
  • придбання сировини і матеріалів;
  • витрати на оренду, утримання приміщень та комунальні платежі;
  • витрати на покупку допоміжних витратних матеріалів;
  • фонд оплати праці;
  • інші поточні видатки, куди можна віднести оплату за послуги зв’язку, представницькі, командировочні і інше.

Порада: для різних за специфікою проектів графи витрат і цифри будуть сильно відрізнятися. Враховуйте це при написанні бізнес-плану і не беріть з інтернету середні значення. Крім того, не варто і орієнтуватися на мінімум. Навіть в тому випадку, коли ви знайшли приміщення під свій майбутній магазин з дуже вигідною орендою, практично наполовину нижче, ніж скрізь по місту, не беріть за основу для розрахунку бізнес-плану цю цифру. Вона може змінитися з яких-небудь причин в більшу сторону. Тому дані вашого бізнес-плану стануть неактуальними, і він з керівництва до дії перетвориться в такий, що буде вводити в оману.

Організаційна частина

У цьому розділі слід вказувати, яка організаційно-правова форма обрана для реалізації проекту, чому, чи плануються зміни в майбутньому. Також необхідно торкнутися дозвільних документів. Тут слід зупинитися на необхідності ліцензій і того, як ви плануєте їх оформляти, на отриманні сертифікатів відповідності та гігієнічних висновків (при необхідності), на тому, як будете проходити узгодження в інспекціях різного формату для отримання дозволів на діяльність.

Крім того, в цій частині описується:

  • склад керівників проекту;
  • досвід роботи в сфері ініціатора або залучених осіб;
  • на яку професійну підтримку ви розраховуєте і які її джерела.

Можна в розділ додатків додати анкети керівників / ініціатора, де відобразити більш докладно професійний досвід і профільні знання.

Фінансування або як розрахувати бізнес-план

У цій частині документа необхідно подати обґрунтування того, що проект буде приносити прибуток, а також визначити розмір вкладень, термін виходу на точку беззбитковості і подальші перспективи погашення первісного капіталу або позикових коштів.

По суті вона вже написана, слід тільки взяти необхідні цифри з попередніх розділів і внести сюди, оформивши їх правильно.

Тут обов’язково потрібно висвітлити:

  • Джерела фінансування проекту. Це можуть бути особисті кошти (інвестиції), позикові або кредитні, державні субсидії або інші форми, наприклад, лізинг.
  • Початковий етап реалізації проекту. У цьому пункті необхідно провести прогноз терміну, потрібного для організації бізнесу, тобто до того моменту, поки він не почне працювати.
  • Етап до отримання перших прибутків. Тут потрібно провести обґрунтування залучення коштів і того, коли ж вони почнуть повертатися. Пункт необхідний не тільки для отримання кредитів або позик, але і для розуміння того, чи варто вкладати власні кошти в проект.
  • Обрану систему оподаткування. Тут варто врахувати, що величина і перелік відрахувань будуть залежати від того, який організаційно-правовою статус ви віддасте перевагу для реалізації свого проекту. Для ІП передбачені деякі «поблажки» в цьому плані. До речі, касова дисципліна для ТОВ та ВП також відрізняються на користь спрощення для другого формату.

В цей же розділ включають розрахунок показників і план очікуваних прибутків / збитків. Не потрібно лякатися відразу терміна «збитки». Справа в тому, що початковий етап і період становлення бізнесу рідко проходять без необхідності залучення додаткових коштів або довкладень. Природно, вони визначаються як збитки, адже поки не погашаються прибутком від проекту.

Форма, в якій будуть показані цифри і дані, залежить від характеру проекту, статусу підприємства (ТОВ, ІП) і від обраної системи оподаткування. У найпростішому вираженні вона може містити:

  • витрати на організацію бізнесу (реєстрацію підприємства, придбання обладнання, матеріалів, товарного асортименту, облаштування приміщення або майданчики для ведення діяльності, покупку ліцензії і подібного);
  • витрати постійного характеру (оплата оренди, комунальних, зарплати і т.п., тобто таких, що не змінюються в залежності від коливань обсягів продажів або виробництва);
  • витрати змінного характеру (придбання витратних матеріалів, транспорт, зв’язок, оплата стороннім організаціям або приватним особам за разові роботи, зарплати сдельного характеру, тобто такі, які безпосередньо залежать від обсягів продажів або виробництва);
  • доходи від продажу товарів / послуг і чистий прибуток.

Останній показник обчислити досить легко. Потрібно від дохідної частини відняти всі змінні витрати на одиницю товару або за певний період, а також ту частину постійних, що лягає на взятий за базу термін розрахунку (місяць, квартал).

Як підсумок цієї частини розділу бізнес-плану йде розрахунок рентабельності всього проекту. Можна взяти за основу показник окупності інвестицій (вкладень особистих заощаджень, позик, кредитів). Як приклад, наводиться схема обчислення, по якій можна визначити ефективність і рентабельність власних вкладень:

РЛС (рентабельність власних коштів) дорівнює ПП (чистого прибутку), поділеній на суму ЛЗ, помножену на 100%. Під терміном окупності потрібно розуміти той період часу, за який поступаемая в розпорядження інвестора чистий прибуток покриє всі початкові вкладення.

Оцінка ризиків

Це заключний розділ бізнес-плану. Тут проводиться опис та аналіз найбільш ймовірних ризиків, яким може піддатися реалізація проекту. Серед них:

  • стихійні лиха, пожежі, повені, аварії, здатні завдати шкоди обладнанню, приміщень і т. п .;
  • протиправні дії, в тому числі крадіжки, розкрадання;
  • дії державних інститутів, федеральних і місцевих властей;
  • фактори економічного характеру, спад виробництва і споживання, інфляція;
  • невиконання зобов’язань з боку партнерів і постачальників.

Як варіант, тут можна використовувати песимістичний сценарій розвитку подій зі вступу.

У цій частині необхідно проаналізувати стійкість вашого бізнесу і готовність подолати ризики.

Як скласти бізнес-план самому для сільського господарства?

Власне, всі основні розділи документа, що складається для бізнесу в сфері сільського господарства, мало чим відрізняються від стандартного для будь-якого підприємства. Його особливості в тому, що для цього виду діяльності існує особлива організаційно-правова форма СФГ (селянське фермерське господарства). Тут діє спрощена процедура реєстрації та спеціалізована система оподаткування.

При складанні бізнес-плану для сільськогосподарського проекту необхідно враховувати такі моменти:

  • сезонність бізнесу;
  • залежність від погодних умов;
  • рівень врожайності культур для певного регіону (якщо ваш напрям – рослинництво);
  • систему збуту продукції і логістику.

Останньому пункту необхідно приділити серйозну увагу. При написанні бізнес-плану для отримання державних субсидій або грантів, а також позик від кредитних організацій, це питання потрібно висвітлити в подробицях. Справа в тому, що інвестора не цікавить продукція заради продукції, він шукає потенційний прибуток.
А для сільгосппідприємств якраз логістика та організація збуту найчастіше представляють проблему, тому частина вирощеного врожаю або інших товарів так і не потрапляє споживачеві, приходячи в непридатність і несучи прямі збитки замість потенційного прибутку. Якщо у вашому бізнес-плані буде відображено те, як ви плануєте побудувати реалізацію і доставку продукції, причому, підтверджене договорами намірів, попередніми угодами, то і ставлення інвестора буде набагато лояльніше.

Написання бізнес-плану – процес трудомісткий і нешвидкий, він вимагає ретельного підходу від ініціатора або керівника проекту. Однак без цього документа не обійтися. Не варто йти на поводу у думки, що можна вести підприємницьку діяльність з натхнення і на «бізнесової жилці». Це помилкове сприйняття реалій. Тільки чіткий і точний розрахунок, де до уваги береться не тільки бажане безхмарне розвиток, а й потенційні ризики, здатний привести проект до успіху і процвітання.