Робота і кар'єра

Як скласти резюме у 2017 році: інструкція, рекомендації, шаблон

Складання резюме – це відповідальне і непросте, як здається на перший погляд, завдання. У цій статті описано як правильно скласти резюме, яка його структура, типи та особливості. Крім цього, корисні поради щодо складання резюме можуть також допомогти претендентам працевлаштуватися на престижну і добре оплачувану роботу.

Як скласти резюме у 2017 році: інструкція, рекомендації, шаблон

Як скласти резюме у 2017 році: інструкція, рекомендації, шаблон

Зміст

  1. Резюме або Сurriculum Vitae;
  2. Типи резюме по інформаційній складовій;
  3. Резюме складають так, щоб його помітили і прочитали;
  4. Структура резюме;
  5. Об’єктивність, точність і почуття міри;
  6. Особливості складання резюме для представників різних професій.

Як театр починається з вішалки, так і пошук нової роботи – з грамотно складеного резюме. Цей невигадливий атрибут здобувача або претендента на робочу вакансію може стати перепусткою на новий рівень професійної діяльності або «вовчим квитком», з яким навряд чи варто розраховувати на привітний прийом в будь-якому відділі кадрів.

Втім, оціночні категорії кадровиків можуть разюче відрізнятися: одні цінують старанність, інші – навпаки – сприймають це якість як синонім відсутності власної ініціативи. Але в будь-якому випадку, перше, що роблять співробітники HR-департаментів, рекрутингових агентств і відділів кадрів при наборі персоналу, – вивчають анкету претендента.

Про те, що це таке і як його скласти в 2017 році, яку інформацію вказати в першу чергу і як справити сприятливе враження на потенційного роботодавця, – поговоримо в цій статті.

Резюме або Сurriculum Vitae

Практика подачі CV прийшла в наше суспільство відносно недавно, з тих пір як планова економіка, державний розподіл випускників вузів і низька конкуренція на ринку праці пішла в небуття разом з великою багатонаціональною країною. Зі здобуттям незалежності в Україні прийшли європейські методи підбору персоналу та, відповідно, пошуку роботи. Тепер роботодавець пильно вивчає кандидатів на вакантну посаду не тільки з точки зору професіоналізму, а й наявності комунікативних навичок, рівня інтелектуального розвитку, захопленості здоровим способом життя і фізичною культурою, зокрема.

На співбесіді кандидату можуть задати питання про його прихильності сімейним традиціям, вік і часто оцінюють презентабельність його зовнішнього вигляду. Якщо не розглядати категорії віку, статевої приналежності і зовнішності як деяку дискримінацію, то перераховані вище вимоги цілком резонні. Роботодавець вибирає найбільш економічно ефективний варіант, який максимально повинен відповідати потребам підприємства.

Термін “резюме” в тлумачних словниках трактується як короткий виклад суті, висновок, тезовий опис великої інформації. Резюме при пошуку роботи, відповідно, містить інформацію щодо трудової діяльності здобувача, його освіти, професійних навичок, участі в спеціальних проектах, організаторських здібностях, академічних та / або наукові досягнення.

Слід мати на увазі, що в деяких компаніях просять надати не стало вже звичним, резюме, а сurriculum vitae. Це всього лише синонім резюме, але цей термін особливо поширений в США і Канаді, а також може бути сленговим в дочірніх компаніях, що працюють в Україні: (CV в перекладі – «життєпис»).

Типи резюме по інформаційній складовій

Резюме умовно можна розділити на:

  • Професійні або універсальні
  • Хронологічні
  • Функціональні
  • Змішані
  • Академічні

Найчастіше здобувачі складають універсальне резюме, що містить структуровану інформацію по розділах, із зазначенням в зворотному хронологічному порядку досвіду роботи і професійних навичок.

Функціональне резюме – більш специфічний документ і складають його ті претенденти, які в своєму послужному списку мали перерви трудової діяльності або нетривалий досвід роботи. Хронологічний тип характерний для тих, хто має великий досвід роботи, але не завжди по одній і тій же спеціальності.

Змішане, як випливає з назви, містить ознаки хронологічного і функціонального. Здобувачі на посади наукових співробітників складають академічне резюме, в якому детально описані наукові праці, публікації, звання, нагороди, досягнення в науці.

Резюме складають так, щоб його помітили і прочитали

Справити хороше враження за допомогою резюме на роботодавця – першорядне завдання для здобувача. Для цього варто попрацювати над тим, щоб листочок формату А4 був не тільки змістовним, а й привернув увагу серед десятків, а то і сотень подібних документів. При цьому слід строго витримати діловий стиль оформлення, вибрати прийнятний шрифт, компонування і розміщення всіх розділів резюме. Очевидно, що використання малюнків, кольору або інших художніх прийомів в даному випадку неприпустимо, якщо тільки мова не йде про пошук вакансії карикатуриста або художника-оформлювача.

Загальноприйнятим правилом вважається використання шрифту Times New Roman або Arial. Допускається виділення курсивом або жирним шрифтом заголовків розділів резюме. При роздруківці резюме рекомендується використання паперу високої щільності. Мова, на якій складається резюме може бути українською або російською. Для державних організацій і установ резюме повинно бути складено на державну мову, якою є українська. В інших випадках вибір мови залишається за здобувачем. Якщо оголошення про набір персоналу було дано на українському, то і резюме повинно бути українською. Відповідно, російською резюме – для російськомовного оголошення.

Якщо є сумніви в правильності написання тих чи інших слів, то варто перевірити правопис за допомогою функції Word. Навіть якщо це буде не граматична помилка, а прикра описка, то шанси у такого резюме багаторазово скорочуються і, найімовірніше, воно виявиться в сміттєвому кошику. На першому етапі пошуку роботи завдання здобувача – добитися запрошення на співбесіду. Саме тому варто трохи попотіти над складанням резюме, виключивши найменші помилки.

В даний час все частіше шукачі розміщують у верхньому лівому кутку бланка резюме своє фото. Це виправданий прийом привернення уваги, оскільки, візуалізація образу здобувача дає додаткове уявлення про людину і нівелює суху інформацію про трудовий досвід. У роботодавця створюється більш повний образ того, хто претендує на вакансію і, відповідно, підвищуються шанси для претендента отримати заповітне запрошення на співбесіду.

Слід звернути увагу, що резюме надсилається електронною поштою, факсом або вручається з рук в руки. Якщо здобувач розмістив в резюме своє фото, то потрібно уважно підійти до вибору фотознімку, оскільки факс може істотно спотворити зображення в прямому сенсі і «змазати» враження від резюме в переносному сенсі.

Очевидно, що фотографії з сімейного архіву або пляжного відпочинку мало підходять для офіційного документа, яким і є резюме. Фотографія повинна бути досить офіційною, але представляє здобувача в вигідному ракурсі.

Структура резюме

Документ складається з декількох розділів, які містять структуровану інформацію. Втім, на розсуд претендента основні розділи можна доповнити іншими, якщо це доцільно з точки зору інформаційної складової.

Основні структурні блоки:

  • Назва
  • Мета
  • Особисті дані здобувача
  • Освіта
  • Професійна і / або трудова діяльність
  • Інші професійні навички
  • Додаткова інформація (громадська діяльність, захоплення)
  • Рекомендації
  • Дата складання

Як це не очевидно, але почати складання слід із заголовка. Воно складається з одного слова «Резюме», яке розміщується в самому верху сторінки.

Під заголовком розміщуються одне-два речення, в яких міститься мета цього резюме. Наприклад, здобувач відгукнувся на вакансію офіс-менеджера, але також може претендувати на посаду секретаря-референта, яка не була заявлена ​​роботодавцем. У розділі «Цілі» здобувач може вказувати кілька посадових позицій, але першою повинна бути та, яку заявив роботодавець. Такий порядок не тільки спростить роботу з анкетами кадровим фахівцям, але і збільшує шанси претендента.

У розділі «Особисті дані» – прізвище, ім’я, по батькові, дата народження або вік, телефон, адреса електронної пошти.

Заповнення розділу «Освіта» не викликає особливих труднощів, оскільки заповнюється на підставі отриманих дипломів, свідоцтв або інших документів, що підтверджують професійну кваліфікацію здобувача. Інформація про освіту викладається в зворотному хронологічному порядку і містить не тільки назву спеціальності, але і назву навчального закладу та дату навчання. В цьому розділі наявність вищої освіти не виключає вказівку інформації про середньо-спеціальну освіту і отриману кваліфікації в технікумі. Також рекомендується вказувати загальноосвітню школу, якщо це спеціалізований навчальний заклад або якщо здобувач закінчив її з відзнакою, ставши володарем золотої медалі.

Найоб’ємніший і найскладніший для заповнення – розділ про трудову діяльність, оскільки в ньому слід виділити головне, зробити акцент на найбільш значні досягнення трудової біографії. Для початківців свою робочу кар’єру варто згадати про проходження практики або стажування із зазначенням підприємства або організації, а також перерахувати свої посадові обов’язки. Для досвідчених працівників доцільно вказати в зворотній хронології 2-3 попередніх місця роботи і коло посадових обов’язків.

Якщо трудова біографія претендента містить досягнення, про які б йому хотілося повідомити, то після вказівки попередніх місць роботи можна згадати про такі факти. Анкета здобувача, з одного боку – це офіційний документ, але регламентуючим його назвати теж не можна. Найбільш точне визначення – умовно регламентований документ, бо при наявності основних розділів і правил заповнення претендент не скутий строгими рамками формальності.

У розділі про інші професійні навички розміщується інформація про непряму кваліфікацію, яка може збігатися з основною професійною спеціалізацією, а може бути зовсім з іншої сфери. У цьому розділі також слід згадати про наявність водійських прав, умінні працювати з тим чи іншими комп’ютерними програмами: обліковими, графічними, офіси тощо. У розділі “Інші професійні навички” також повідомляють про рівень володіння іноземними мовами і про досвід організаторської роботи (якщо таку інформацію запитує роботодавець).

Розділ «Додаткова інформація» може стати логічним продовженням попереднього блоку. Тут доречно згадати про своє захоплення, яке може представляти інтерес для роботодавця і підвищить цінність здобувача в професійній сфері. Зрозуміло, вміння в’язання гачком або рибна ловля не викличуть підвищеного інтересу з боку потенційного роботодавця, якщо, звичайно, в компанію не потрібен організатор пікніків або зимової риболовлі.

У розділі «Рекомендації» слід згадати наявність рекомендаційних листів, пред’явити які можна на співбесіді. В даний час багато не беруть до виду можливість використання рекомендації при влаштуванні на роботу. А адже це дієвий спосіб збільшити розташування з боку роботодавця і значно поліпшити свої шанси отримати робоче місце.

Дата складання документа повинна відповідати реальному часу подачі або відправлення. Більш рання дата може свідчити про те, що автор вже давно в невдалому пошуку роботи, що невисоко цінується роботодавцями.

СКАЧАТИ ЗРАЗОК РЕЗЮМЕ БЕЗКОШТОВНО ОНЛАЙН

Об’єктивність, точність і почуття міри

Пара слів про те, чого слід уникати при складанні резюме:

  • громіздких пропозицій
  • хвалебних характеристик
  • незначних фактів
  • Достатку епітетів (амбітний, ініціативний, виконавчий)
  • обтікаючих формулювань

Точно. Повно. Лаконічно. Це ті три кити, на яких будується інформаційна складова резюме. Важливо дотримати баланс між помилковою скромністю і недоречним похвалянням, складаючи резюме. Чи варто згадувати про те, що факти, зазначені в резюме, повинні відповідати дійсності і реальні заслуги або досягненням?

Мовна стилістика повинна бути офіційною, але при цьому вона може нести певний позитив. Наприклад, при вказівці навичок, більш милозвучно буде фраза «Працював із зверненнями та заявками від клієнтів» замість «Розбирав скарги від клієнтів». Замість фрази «Займався передачею досвіду» – «Навчив нових співробітників». При описі своїх функціональних обов’язків більш милозвучно буде фраза «Виконував в термін поставлені завдання» замість «Мені давали додаткові завдання». Також при побудові речень слід уникати пасивної форми дії. Наприклад, замість «Мене відправляли у відрядження» – «Я виконував роботу під час відряджень» і т.п.

Оскільки резюме – це короткий документ, то кожна пропозиція має бути вивірено по точності передачі інформації і з вигідною для здобувача стилістичною інтонацією. Деякі претенденти вказують посилання на свої акаунти в соціальних мережах. Якщо це сторінка, де яскраво проілюстровані професійні знання чи вміння здобувача (наприклад, в сфері журналістики, маркетингу), то це може призвести позитивний ефект на роботодавця. Але якщо аккаунт містить особисту інформацію та публікації з фотографіями в сімейному колі або неформальній обстановці, то навряд чи роботодавець це високо оцінить.

При складанні інформації про вакантну посаду роботодавець може попросити здобувача вказати бажаний розмір заробітної плати. В такому випадку краще всього прямо вказати суму, уникаючи розмитих формулювань «скільки вважаєте за потрібне» або «чим більше, тим краще». З метою дотримання правил безпеки не слід вказувати номер паспорта, ІПН та інші персональні дані.

Особливості складання резюме для представників різних професій

На допомогу при складанні резюме служби пошуку роботи пропонують типові зразки складання резюме для юриста, бухгалтера, директора магазину, менеджера з продажу, водія або продавця-консультанта.

Якщо переглянути ці шаблони резюме, то основна відмінність між ними полягає в професійній лексиці і у вказівці навичок або умінь.

Наприклад, для юриста в розділі «Додаткові відомості» рекомендується вказати здатність аналітично сприймати інформацію, структуруючи і виділяючи головне. Для бухгалтера в резюме доречно буде відзначити точність і вміння працювати з конфіденційною інформацією. Для водіїв рекомендується вказати відсутність шкідливих звичок і вміння усувати технічні неполадки. І все ж резюме – це дуже індивідуальний документ, і шаблони при його складанні небажані. За кожним резюме повинен бути видимим жива людина, що бажає знайти роботу і чесно декларуючи свої навички і професійний досвід. Зробити на замовлення резюме – справа нескладна, але в результаті можна отримати шаблон, який не стане тим пропуском на новий професійний рівень, про який говорилося на самому початку статті.

Більш того, працівники кадрових служб непогано вміють розпізнавати заготовлені шаблони резюме, які приходять на підприємство або рекрутингові агентства у великих кількостях. У сфері рекрутингу, як і в інших галузях, існують певні слова-маркери, за якими грамотному HR-фахівця стане ясно, яким чином було складено резюме, – самостійно або на замовлення.

І ще один аргумент на користь самостійного складання цього документа: потрібно вчитися себе презентувати, представляти у вигідному світлі, не боятися цього і відчувати при цьому впевнено. Якщо не вміти робити цього у вигляді документа, то розраховувати на успіх в «живій» співбесіді явно не варто. Впевненість здобувача починається з впевненості в складанні резюме.