Суспільство

Який пенсійний вік в Україні для чоловіків і жінок

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» був прийнятий на пленарному засіданні Верховної Ради України 3 жовтня 2017 року. 288 голосів віддали народні обранці за те, щоб вже з 1 жовтня Уряд України і Пенсійний фонд мали законодавчу базу для здійснення осучаснення пенсій. Про це та про інші важливі аспекти пенсійного законодавства піде мова в цій статті.

Зміст

  1. Українське законодавство про пенсійний вік;
  2. Пенсійний вік в Україні;
  3. Пенсійний вік в Європі;
  4. Розмір пенсії (пенсійного забезпечення);
    • Як вплине підвищення пенсійного віку на розмір пенсій;
    • Чиновники про підвищення пенсійного віку в Україні.

Найважливішою ознакою благополучного суспільства є захищеність пенсіонерів, інвалідів, матерів-одиначок, молоді та інших соціальних груп. Через обмежені можливості ці люди не можуть нарівні з іншими забезпечувати собі належний рівень життя. Недолік або повна відсутність засобів до існування їм компенсує держава у вигляді пенсій, допомог та інших виплат.

Ухвалення Закону про пенсії є системним кроком з реформування механізму пенсійного забезпечення в країні. Вперше в новітній історії України пенсійне законодавство має стратегічні перспективи і не обмежується косметичними змінами законодавства.

Люди похилого віку при настанні віку, який називають пенсійним, можуть претендувати на державну пенсію. Ця соціальна виплата розраховується відповідно до тривалості трудового стажу.

Для багатьох українців стало неприємною несподіванкою, коли в 2011 році були прийняті ряд поправок до чинних законів про пенсійне забезпечення, які узаконювали підвищення пенсійного віку.

Наше суспільство протягом тривалого періоду звикло до того, що жінки виходять на пенсію в 55 років, а чоловіки – в 60. Це було нормою, яку хтось сприймав із задоволенням, а хтось знехотя залишав своє робоче місце, переходячи в статус «пенсіонера». Для багатьох людей така зміна способу життя давалася з великими труднощами і часто дуже болісно, ​​оскільки у більшості залишалося досить сил і бажання працювати.

Спробуємо розібратися, чого очікувати українським пенсіонерам в найближчому майбутньому, які плани у держави щодо визначення пенсійного віку, а також про інші актуальні проблеми пенсійного забезпечення в Україні.

Українське законодавство про пенсійний вік

Право кожного українця на пенсію за віком прописано в Законі України «Про пенсійне забезпечення». Пенсії поділяються на соціальні та трудові, тобто, ті, що розраховуються відповідно до трудового стажу.

У свою чергу трудові пенсії класифікуються:

  • за вислугою років
  • по настанню інвалідності
  • при втраті годувальника
  • по досягненню пенсійного віку

У цій статті більше уваги буде приділено трудових пенсій, які призначаються по досягненню пенсійного віку. Ця норма відноситься до тих осіб, які працювали або продовжують працювати на підприємствах усіх форм власності та виплачували внески зі своєї зарплати до Пенсійного фонду. Пенсії по праці також нараховуються приватним підприємцям, які працювали за договорами та іншим категоріям працівників. Більш докладно про це написано в першоджерелі (

http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1788-12 ).

Формування коштів Пенсійного фонду України відбувається за рахунок внесків з фонду заробітної плати, що перераховуються роботодавцем на рахунки ПФУ. Механізм розподілу коштів прописаний в Законі України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Згідно Закону відбувається формування Накопичувального пенсійного фонду, розподіл коштів, перерахунок та виплата пенсій.

Не так давно була змінена ставка єдиного соціального внеску в бік його зменшення до 22%. Раніше діяла ставка, яка варіювалася залежно від класу професійного ризику від 36,76% до 49,7%.

Здавалося б, таке істотне скорочення податкового навантаження на фонд оплати праці стане найсильнішим стимулом для підприємців, середнього і великого бізнесу легалізувати свої заробітні плати, вийти з «тіні» і покінчити практику виплати зарплати в конвертах.

Уряд припускав, що цей захід дозволить істотно наповнити бюджет Пенсійного фонду України за рахунок внесків роботодавців. Однак цього не сталося, Пенсійний фонд тільки збільшив дефіцит свого бюджету, а очікуваного росту надходжень не відбулося.

Пенсійний вік в Україні

Згідно зі змінами, прийнятими 3 жовтня 2017 року Закон «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», стаття 26 «Пенсії за віком у солідарній системі» викладена в такій редакції:

Право на пенсію за віком мають ті, кому виповнилося 60 років. При цьому в законі зазначається, що ці особи повинні мати страховий стаж 15 років станом на 31 грудня 2017 року.

Право виходу на пенсію до досягнення 60-річного віку зберігають за собою жінки 1961 року народження і старше при наявності у них необхідного страхового стажу (див. Таблицю).

Починаючи з 1 січня 2028 року вимоги до величини трудового страхового стажу досягне 35 років.

Якщо після 1 січня 2018 року біля застрахованої особи відсутнє стаж, але є стаж до цього періоду, то буде застосована така схема призначення пенсії (див. Таблицю).

 

З 1 січня 2019 роки для застрахованих, у яких відсутній стаж (після січня 2019 роки), але є страховий стаж до зазначеної дати, буде застосовуватися наступна схема нарахування пенсії (див. Таблицю).

Зміна пенсійного віку для українців стало результатом обраного курсу на євроінтеграцію і співпраці з Міжнародним валютним фондом. На вимогу МВФ була переглянута структура пенсійного накопичувального фонду та віковий ценз для виходу на пенсію.

Як стверджує Уряд України, пенсійний вік в країні є одним з найнижчих в Європі. При цьому кількість працюючих громадян і обсяг їх внесків до Пенсійного фонду поки не здатні забезпечити більш високий рівень пенсійного забезпечення для пенсіонерів.

В країні темпи зростання населення похилого віку перевищують темпи зростання кількості працездатних громадян. Іншими словами, населення країни «старіє», щоб забезпечити їм гідну пенсію, працездатним і зайнятим громадянам доведеться відраховувати більше внесків до Пенсійного фонду (чого немає в планах Уряду України) або покривати нестачу пенсійних коштів за рахунок перерозподілу бюджету країни.

Справедливості заради варто підкреслити, що «старіння» населення відбувається і в інших країнах Європи. Ця обставина навіть можна розцінювати як добра ознака здорового суспільства, коли люди похилого віку живуть довше, а рівень їх життя забезпечує гарне медичне обслуговування, комфортне проживання та інші умови для щасливої ​​старості.

На жаль, в Україні ситуація виглядає дещо інакше: «старіння» нації відбувається не за рахунок збільшення тривалості життя, а за рахунок скорочення працездатного населення. У зв’язку з цим можна згадати і відтік робочої сили за кордон, і тінізацію економіки, і ряд інших факторів, які є стримуючими для зростання числа працездатних громадян.

PantherMedia 3789515

Пенсійний вік в Європі

Проблема зміни пенсійного віку в бік його збільшення є актуальною для цілої низки країн. Наприклад, в Польщі планують підвищити пенсійний вік до 67 років, в Латвії – до 65 років для чоловіків і жінок, в Ізраїлі – до 64 років. Прем’єр-міністр Швеції і зовсім пропонує збільшити пенсійний вік до 75 років.

Пенсійний вік в інших країнах:

  • Німеччина: 65-67
  • Великобританія: 65-67
  • Данія: 65-67
  • Ісландія: 67
  • Грузія: 60 і 67 років
  • Канада: 65
  • Нідерланди: 65
  • Фінляндія: 62-68
  • Естонія: 65
  • Японія: 65

На сьогоднішній день в Україні на 12 млн пенсіонерів припадає 10 млн працюючих громадян. Їх внески у вигляді ЄСВ не покривають потреби в пенсійних виплатах, наслідком цього стала величезна «діра» в бюджеті ПФУ на кінець 2016 року. Із загальної кількості українських пенсіонерів три чверті отримують пенсію за віком, більше половини пенсіонерів – це жінки, які в більшості своїй є вдовами або в розлученні.

Розмір пенсії (пенсійного забезпечення)

Розмір мінімальної пенсії в Україні з 1-го жовтня 2017 року підвищено до 1452 грн.

Розмір min і max розміру пенсії, що призначається за досягнення пенсійного віку, визначений Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» з поправками, які були прийняті 3 жовтня 2017 року.

Відповідно до Закону, мінімальний розмір пенсій за віком встановлюється на рівні прожиткового мінімуму для таких категорій громадян. При цьому у жінок має бути 30 років страхового стажу, у чоловіків – 35 років. За кожен рік страхового стажу понад зазначений, додається 1% від розміру пенсії. Ця норма прописана в статті 28 Закону.

З 1 січня 2018 року мінімальний розмір пенсії для чоловіків і жінок у віці 65 років, які мають 35 і 30 років страхового стажу відповідно, встановлюється в розмірі 40% від мінімальної зарплати, визначеної Державним бюджетом, але не нижче прожиткового мінімуму. З огляду на, що min зарплата становить 3,2 тис. Грн, то min. пенсія – не менше ніж 1280 грн. У 2018 році, згідно з бюджетної резолюції, мінімальну зарплату планують підвищити до 3 723 грн. Відповідно, мінімальна пенсія за законом повинна буде становити не менше, ніж 1489 грн.

Якщо кількість років страхового стажу менше, ніж необхідно, то розрахунок пенсії відбувається пропорційно страхового стажу.

Оподаткування максимальних пенсій також зазнало змін. Так, до 1 січня 2015 року податком обкладалася пенсія понад 10 тисяч грн.

Поправки до статті 164 Податкового кодексу України передбачають оподаткування пенсій в частині сум, що перевищують трикратну мінімальну заробітну плату (як відомо, «мінімалка» з 1 січня 2017 року становить 3200 грн).

Законом передбачається протягом 3-річного перехідного періоду при втраті роботи виплачувати соціальну допомогу, якщо у застрахованої є 15 років стажу.

Також передбачається, починаючи з 2021 року регулярне зміна середньої зарплати з урахуванням індексу споживчих цін. В 2019 і 2020 р.р. індексація планується проводитися відповідно до окремих розпорядженнями Уряду України.

Як вплине підвищення пенсійного віку на розмір пенсій

Протягом декількох років проблема реформи пенсійної системи в Україні стає однією з найбільш «гарячих» при виробленні державної соціальної політики. Часом складалося враження, що чіткого плану щодо реформування не може уявити жодна з політичних платформ. Досі спроби реформування були безсистемними, позитивного результату такі реформи поки не принесли.

Однак, не варто розглядати ситуацію з пенсійним забезпеченням в країні як катастрофічну. Так, все досить складно, пенсіонери отримують мізерні за мірками європейських стандартів пенсії, а пенсійний вік в країні набагато нижчий за середньоєвропейський. Як відомо, ці чинники зумовили наростання дефіциту бюджету Пенсійного фонду України, що болісно вдарило не тільки по самим пенсіонерам, а й з державного бюджету, оскільки компенсувати пенсійний дефіцит доводилося за рахунок коштів державного бюджету.

І якщо зі збільшенням надходжень до ПФУ можна працювати за допомогою легалізації бізнесу, припинення порочної практики виплати заробітної плати в конвертах, то з переважаючим кількістю пенсіонерів над кількістю працюючих громадян можна впоратися шляхом впровадження непопулярного в народі способу – збільшити пенсійний вік.

Згідно з приблизними підрахунками фахівців, підвищення пенсійного віку до 65 років скоротить кількісну навантаження на ПФУ на 1 мільйон громадян, які мають право на отримання пенсії.

За інших рівних умов підвищення пенсійного віку до 62 років скоротить кількість громадян, що претендують на пенсію за віком, на 500 тисяч. Аналітики прогнозують збалансованість прибуткової і видаткової частин бюджету Пенсійного фонду України при збільшенні пенсійного віку вже до 2024 року.

З 1 березня 2018 року для осіб, які постраждали на виробництві буде підвищено розмір щомісячної страхової виплати. Цей захід торкнеться 127,5 тисяч застрахованих, які вважаються такими, що втратили працездатність внаслідок травм на виробництві.

Чиновники про підвищення пенсійного віку в Україні

Віце-прем’єр України Павло Розенко вважає, що без підвищення рівня життя і середньої тривалості життя подальше підвищення пенсійного віку недоцільно. На думку віце-прем’єра, в даний час можна говорити про 60-річному віці для виходу на пенсію як найбільш оптимальному для українського суспільства.

У Меморандумі про співпрацю з МВФ не містяться які-небудь додаткові норми щодо збільшення пенсійного віку для українців. Павло Розенко також упевнений, що пенсійна система в Україні стане ефективною лише за умови роботи трирівневої системи пенсійного забезпечення.

Трирівнева пенсійна система включає:

  • солідарну систему
  • накопичувальну
  • недержавне пенсійне страхування

Солідарна і накопичувальна системи повинні стати обов’язковими, а недержавна пенсія – добровільною. На думку Розенка, держава повинна змушувати населення піклуватися про свою пенсію ще в пору активної трудової діяльності з тим, щоб в похилому віці мати право на державну пенсію.

Що стосується недержавного пенсійного страхування, то вибір, де акумулювати свої пенсійні накопичення і якого недержавного фонду їх довірити, – буде вирішувати кожен в індивідуальному порядку.

Успішна взаємодія всіх трьох рівнів дозволить домогтися гідного рівня пенсій і гарантувати обов’язковість її виплати.

Відрадно відзначити, що представник Уряду виключив ймовірність заборони на суміщення трудової діяльності і отримання пенсії. На його думку, якщо у людини є бажання і сили працювати, то він має право це робити, не втрачаючи права на отримання пенсії.

Ця позиція знайшла законодавче підтвердження в прийнятих поправках 3 жовтня 2017 року, які передбачають з 1 жовтня 2017 року отримання пенсій працюючими пенсіонерами.